Fejlsøgning på et tavleanlæg og af et tavleanlæg

31 October 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Kender du det, når du har et problem på din computer, men der er ikke lige en kyndig tekniker i nærheden, hvad gør du så?

Du er måske ikke den mest IT-kloge, men du er da heller ikke bange for at prøve dig frem, så du forsøger at lave en fejlsøgning på maskinen og håber i slutfasen, at den ikke spytter for mange ukendte termer ud i hovedet på dig, som du ikke forstår.

I samme ombæring håber du ligeledes, at resultatet er noget, hvor den spørger, om den selv skal fikse problemet, nu den har fundet frem til en mulig årsag.

Så siger man da “ja”, og håber, det var den rette løsning. 

En computer er desværre kun en computer, så den kan ikke tænk intuitivt, så hvis den ikke kan finde løsningen ud fra de valgmuligheder, den er programmeret til at have, så konkluderer den, at fejlen enten ikke eksisterer, eller at der ikke er noget at gøre.

Sådan gør vi mennesker heldigvis ikke med det samme, hvis vi ikke kan finde årsagen til et symptom med det samme: vi kigger os omkring forsøger at se, om årsagen skulle ligge i os selv ved programmeringen, om problemet er i noget software eller i maskinens hardware.

Men det at kunne søge efter fejlen er virkelig rart, om det så består i, at man laver fejlsøgning af tavleanlæg, der er korrigeret med et større eller mindre system, så man ikke selv behøver at kigge efter det fysisk og spilder en masse tid på det.

Så kan tavlen fremvise, hvor problemet er i maskineriet, og så kan man direkte som menneske selv gå ind og se, hvor fejlen skulle ligge, og hvad der skal gøres ved det.

Fejlen kan jo også være på selve tavleanlægget, så man måske er nødt til at fikse problemet på denne. Hvem ved?

 

More articles