Vil du stadig betale Postnord priser?

16 April 2020 Anders Lundtang Hansen

editorial

Vi er skam klart med på, at det nok er begrænset, hvor meget du egentlig har lyst til at betale de priser, som PostNord udstikker, og det kan der være flere forklaringer på.

Hvis man har gennem de seneste ti år har haft omgang med det danske postvæsen – og hvem har ikke det – så har man oplevet et gevaldigt fald i deres serviceydelser.

Priserne er steget gevaldigt på næsten alle ydelser, ekspeditioner af den personlige slags er blevet skrottet i mange varianter, og ikke mindst oplever man lange leveringstider på de ting, man vil sende og modtage.

I gamle dage var man næsten stolt over at have det danske postvæsen dom udbyder til ens post, og man gad da kun betale for et budlevering, hvis det skulle ske med det samme, markant hurtigere og direkte levering – og så betalte man gerne for det, som det kostede.

Men forklaringen i dalen af disse ydelser skal også ses i betragtning af, at vi danskere generelt sender mindre med post, end vi gjorde tidligere, specielt med brevdelen.

Samtidig skød det ind med konkurrence fra andre leveringsfirmaer, der blev tilbudt som alternativ fra mange firmaer, producenter, forretninger med videre, der satsede på webshop med videre, hvorfor det danske postvæsen, der dengang hed PostDanmark, blev konkurreret utroligt meget.

Men for os forbrugerne har vi set os sure på PostNord for at være dårlige til at levere og tage for høje priser på deres ydelser, og at de så skiftede navn, slog sig sammen med andre og udskiftede deres brand, gjorde det heller ikke lettere for deres troværdighed – selvom det modsatte var målet.

Samtidig skal man dog huske på, at det danske postvæsen har flere hundrede år på bagen, og man er med til at støtte en gammel, dansk virksomhed, ved at man vælger dem til at levere ens breve og pakker – selvom man ofte må ud at hente dem, når de ikke kommer til ens adresse.

More articles